Hyunday IX 20 - výměna předřadného odporu ventilátoru.

 

HYUNDAI IX 20 rok výroby 2017, 1,4l, 66kw

Napsal jsem toto povídání pro ty, kteří by si tuto závadu chtěli zkusit opravit sami. Třeba to někomu pomůže.

Před rokem mi začal fungova ventilátor jen na čtvrtý stupeň.

Na fóru jsem si našel, že by příčinou měl být vadný předřadný odpor ventilátoru a že, je jeho výměna je dost problematická.

Tak jsem nakonec volil opravu v autorizovaném servisu. Cena opravy byla 2 700 Kč. Předřadný odpor 1 000 Kč a práce 1 700 Kč. 

Neuplynul ani rok a závada se objevila znovu. A tak jsem řešil co udělám. Nakonec jsem se rozhodl, že zkusím opravu udělat sám. Z faktury jsem zjistil, že byl použit TENTO předřadný odpor. 

Tak jsem si ho objednal a když dorazil, tak už bylo na mě, jak si poradím s jeho výměnou. 

Na fóru jsem se dočetl, že odpor je v těle ventilátoru, pod přístrojovou deskou vedle plynového pedálu. Tak jsem nasadil " čelovku " a ponořil se pod přístrojovku abych zjistil umístění odporu. Zjistil jsem, že v 75 letech už není človět tak ohebnej ale podařilo se mi pod palubku nasoukat a zjistit kde odpor je.

Pro lepší přístup, aby se mi tam vešla hlava, jsem spojkový pedál v dolní poloze přivázal drátem k dorazu a také odmontoval plynový pedál. Musí se odpojit konektor a odšroubovat 3 matice M6. Pak už bylo na odpor trochu vidět. Křížovým šroubovákem jsem tak trochu i po hmatu odšrouboval oba šrouby. Potom jsem odpor vytáhl z tělesa ventilátoru a odpojil konektor. 

Na fotce je vidět, kde byla závada. Byla odletovaná pojistka.


Vzal jsem nový předřadný odpor a vložil ho zpět do tělesa ventilátoru. A teď bylo potřeba našroubovat zpět oba šrouby. 

A v tom byl problém, potřeboval jsem aby šroub držel na šroubováku. Vyřešil jsem to použitím stavbařského bitumenového tmelu  zvaného " medvědí hovno " . Kuličku tohoto lepivého tmelu jsem dal na hrot šroubováku a šroub tam pak držel. A opět taky trochu po hmatu jsem oba šrouby zašrouboval zpět. Připojil jsem zpět konektor a nadešla minuta pravdy. Zapnul jsem zapalování a zkusil zapnout ventilátor. K mé radosti ventilátor fungoval na všechny 4 polohy.

A teď už zbývalo dokončit opravu. Namontoval jsem zpět plynový pedál a odvázal spojkový pedál. Ještě jednou jsem ventilátor vyzkoušel a radoval se, že se to povedlo.

Jenže došlo k jedné komplikaci. Když jsem auto nastartoval, tak jsem zjistil, že svítí kontolka poruch motoru. Vydedukoval jsem, že by to mohlo být tím, že jsem odpojil konektor plynového pedálu. Tak jsem zkusil na chvíli odpojit baterku a mělo to úspěch. Kontrolka zhasla.

A ještě na závěr. Na to, že jsem to dělal poprvé to netrvalo tak dlouho. Jestli bude někdy příště, tak už budu vědět jak na to a bylo by to určitě rychlejší.



 

Žádné komentáře:

Okomentovat