ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PRO ÚČASTNÍKY VYJÍŽDĚK NA NAŠICH SRAZECH






Tento článek by si měli přečíst hlavně noví členové, kteří se společných vyjížděk ještě nezúčastnili ale připomenout by si ho měli i ti, kteří už s námi jezdily, ale mají s dodržováním tohoto pravidla problémy.




Na srazy je třeba přijíždět s přiměřeně plnou nádrží, která umožní absolvovat celou vyjížďku bez tankování. Je to ohleduplné k ostatním účastníkům srazu. Celá skupina se nemusí při vyjížďce zdržovat tankováním jednotlivců.


BEZPEČNÁ JÍZDA


Toto je jedno z nejzákladnějších pravidel pro jízdu ve skupině a je naprosto nezbytné jej dodržovat.

Jezdci jedou po celou dobu jízdy ve stopě (vlevo nebo vpravo), do které se zařadili na začátku vyjížďky. Jezdí vždy ve formaci cik-cak neboli zip. Tato formace spočívá ve vytvoření dvou proudů (stop) motocyklů, a to tak, že každý motocykl sousedí s mezerou ve vedlejším proudu - jezdci se řadí střídavě, jeden k pravé polovině vozovky a druhý k levé polovině. Mezera má funkci bezpečnostní – při nutnosti úhybného manévru nikdo vedle „nepřekáží“ a nechat přiměřenou mezeru není známka bojácnosti, ale ohleduplnosti a vyzrálosti jezdce. Stejně jako v obyčejném provozu je však potřeba dodržovat bezpečnou vzdálenost od motorky před námi.


SPRÁVNÁ UMÍSTĚNÍ MOTOCYKLŮ A VÝMĚNA V KOLONĚ




Z tohoto vyobrazení je rozmístění a doplnění motocyklů v koloně asi každému zřejmé. Pokud někdo z kolony z nějakého případu vypadne, tak se vždy uvolněné místo doplňuje tak, že se celá řada posune o místo dopředu. Nikdy ne tak, že se přejíždí z jedné řady do druhé. 


ZDE na videu je vidět, jak taková vzorná kolona vypadá. 

První jezdec jezdí vždy v levém pásu kolony, aby měl přes zpětné zrcátko co nejlepší rozhled na zbytek kolony. Poslední jezdec zajišťuje dohled nad kolonou popřípadě se stará o jezdce, který z nějakého důvodu zastavil. Během jízdy po silnici dodržujte dostatečné odstupy za jezdcem, který jede před vámi ve vedlejším pruhu kolony - aby nedošlo ke kolizi v případě, že se bude muset vyhnout nenadálé překážce na silnici (kanál, díra). 

Pro úspěch přesunu celé skupiny motocyklů je nutné dodržování odstupů motorek a zachování tvaru. Odstupy by měly být dostatečné, ale zase ne přehnané. Příliš velké mezery mezi jednotlivými motorkami můžou způsobovat infiltraci aut. Dochází pak k roztrhání kolony na 2 a více částí a to není žádoucí. Za ideální je považován rozestup dvou vteřin na jezdce před sebou ve své stopě, neboli jednu vteřinu na jezdce v sousední stopě.
Návod jak odhadnout jednu vteřinu. Když jezdec přede mnou v druhé řadě mine nějaký bod na krajnici ( značka, patník atd. ) a já si řeknu jedenadvacet a jsem přesně v tom místě, tak mám správný odstup a je jedno, jestli jedeme čtyřicítkou nebo stotřicet.


Méně zkušení jezdci a jezdci se slabšími motocykly by měli vždy jezdit hned za prvním jezdcem. Na konci kolony se totiž musí vždy při různých překážkách dojíždět kolona s vyšší rychlostí než v jejím středu nebo na jejím začátku.

Jsou určité situace a okolnosti, kdy dvouřadou formaci nelze realizovat. Jsou jimi například prudké a četné zatáčky, úzká vozovka nebo rozbitý povrch vozovky a podobně. V takových případech jedou motorky za sebou a dodržují bezpečný odstup.


V případě jízdy ve městě je kolona dost sevřená a zvláště na světelných křižovatkách je lépe jezdit ve dvou řadách vedle sebe pokud to šířka jízdního pruhu dovoluje. Nedochází tak k rozdělení kolony v případě rozsvícení červeného světla semaforu.


Jezdci v levém pruhu kolony by neměli jezdit příliš u středové čáry. Nezapomeňte, že váš motocykly není široký jako vaše přední kolo. Jezděte tak, abyste nezasahovali řidítky, stupačkami nebo brašnami do levého jízdního pruhu. V opačném případě zbytečně rozčilujete nebo lekáte řidiče protijedoucích vozidel a mohl by to pak později zbytečně nějakému motorkáři oplatit. Následky jsou pak mnohem horší. Nezapoměňte, že se při projíždění levotočivé zatáčky nakláníte ještě více do protisměru. Není příjemné trefir hlavou nárazník protijedoucího náklaďáku.


Pokud se nějaký nedočkavý automobilista rozhodne kolonu předjíždět, nebraňte mu v tom jen proto, že je vás v koloně více. Při srážce na tom budete zcela jistě hůře. Snažte se automobilu místo uvolnit a umožnit mu předjetí.
Při předjíždění na silnici s jedním jízdním pruhem v každém směru (okresce) platí, že každý předjíždí na vlastní zodpovědnost! Jezdci, kteří už předjeli nebo předjíždění dokončují, mohou jezdcům za sebou dát znamení, že je protisměr volný a mohou předjíždět další, a to buď rukou, nebo tím, že dál pokračují v jízdě v opačném pruhu.
Předjíždění na víceproudé silnici je jednodušší, přesto musí jezdci kontrolovat, zda nějaké vozidlo nejede v druhém pruhu. Za ideálních okolností má zadní jezdec přehled o situaci a umí odhadnout, že kapitán bude předjíždět. V této situaci zadní jezdec uzavře druhý jízdní pruh přesně ve chvíli, kdy do druhého pruhu přejede kapitán. V tu chvíli je předjížděcí pruh uzavřen a celá kolona může přejet taky a společně předjíždět.
 V obou případech je dobré si uvědomit, že při dokončování předjíždění musíme za sebou nechat dostatek místa pro jezdce za námi. To znamená, že se do původního jízdního pruhu nesmíme vrátit těsně před předjížděné auto, ale zařadit se až s odstupem, Důležité také je, nezpomalovat, aby se další jezdci měli kam zařadit.

 

7 komentářů:

  1. Dobře napsané,přečíst,a hlavně dodržovat by to měli VŠICHNI!!!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Také se připojuju se souhlasem a věřím, že to všichni budeme dodržovat

    OdpovědětVymazat
  3. V pořádku. Na větších - otevřených srazech se stále opakují stejné nešvary: nedodržování zipu a rozestupů! Potom s počtem 100 účastníků se kolona roztáhne na místo 3motorky/10m na 2 motorky/20m a vznikne kolona cca 1 km. To je jak pro vedoucího, tak i "sršně" hrozně nepříjemné. Ale asi stejně se při větším počtu tomu nešvaru nevyhneme. Proto je třeba stále zásady jízdy v koloně připomínat! Šéfíček

    OdpovědětVymazat
  4. Nevím nevím.Rozestup na jednu vteřinu a je jedno jestli při rychlosti čtyřicet nebo stotřicet.????Už vidím jak Vám bude stačit vteřinový odstup při nečekané kolizi či defektu nebo díře a případného pádu jezdce ve stotřicítce.Tam bych nechtěl být. CHANGIN

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepochopil jsi podstatu vterinovych rozestupů. Rozestup jedné vteřiny (který je všeobecně na silnici považován jako polovina toho co je minimum bezpečného, tedy 2 vteřiny) je v různých rychlostech různý. Proto je jedno jak rychle se jede. Pokud pojedeš pomaličku 10 km za hodinu, ujedeš přibližně 2,8 m za sekundu. To je vzdálenost jednovterinoveho rozestupu v té rychlosti. Pokud pojedeš 100 km za hodinu je to 27 metrů za sekundu tedy v té rychlosti je vteřinovy rozestup 27 m atd. Optimálně by se v běžném provozu mělo jezdit s rozestupem třech vteřin. Tak si to spočítej a zjistíš proč je tolik nehod nedobrždenim. Měj se fajn a jezdi na jistotu..

      Vymazat
    2. Přesto, Muphyho zákon je svině. A když k tomu připojíš mozkový výpadek s kocháním, je zaděláno. Takže, rozum, oči na stopkách a poslouchat rady zkušených!
      Snažím se snažit se . . .fík3

      Vymazat